Kursene du vil ha for å gjøre deg attraktiv på jobbmarkedet.

Dette blogginnlegget skriver jeg med Martin og Rune i forbindelse med vår siste eksamen i digital markedsføring. Her skal vi fortelle om hva vi lærte ved å ta de forskjellige sertifiseringene som Google tilbyr helt gratis. Ved å gjennomføre alle disse sertifiseringene blir du mer attraktiv for jobbmarkedet, du vil se hvordan kundene dine er på nettet og hva de har en interesse for samtidig hva de klikker seg innpå. Vi skal ikke gå innpå alle sertifiseringene, men tar de vi føler var mest interessante for meg og de vi fikk mest ut av.

Google digital garage

Dette er en av de sertifiseringene som vi brukte lengst tid på og på nettsiden står det at det er beregnet 40 timer på å gjøre den ferdig, der vi brukte rundt 29-30 timer på å fullføre. Det er 26 moduler med leksjoner under, det er forskjellig hvor mange leksjoner det er fra modul til modul, så det kan ta ca.20 til 70 min for hver modul. I hver leksjon er det en som prater om leksjonen samt en «knowledge check» der du skal vise hva du har lært. Slutten av hver modul har en topic quiz som du må ha alle rette for å kunne ta eksamen som kommer etter alle 26 moduler er godkjent.

Ved å ta denne sertifiseringen lærte vi om mange forskjellige temaer, mange av temaene har vi hatt i forelesninger som gjorde det lettere å fullføre enn andre. Som for eksempel modulene som omhandler E-mail marketing og hvordan bygge din egen nettbutikk hadde vi i digital markedsføring Del 2 med Karl Phillip Lund der eksamensoppgaven vår var å opprette en fungerende nettbutikk.

Google digital garage har mye spennende leksjoner som omhandler hvordan SEO (søkemotoroptimalisering) fungerer med organiske søk samt betalte annonser. Her blir du lært av hvordan du skal bruke bloggen din for å bli sett eller hvordan folk skal klikke seg innpå din bedrift istedenfor de mange andre som finnes. Du kan betale deg opp til en god plass eller gjøre noe ordinert sånn at du får annerkjennelse og kommer høyt oppe i organisk søk.

Facebook blueprint

Facebook blueprint er og en sertifisering der du må sette av tid for å fullføre, men byr på lette og tunge leksjoner. Dette kurset hadde vi allerede fullført i Digital markedsføring del 2, og tar ca. 4 timer å fullføre. Her er det ikke bare å følge med på en video som i Digital garage, det er mer vekt på å lese og fullføre forskjellige oppgaver som du blir tildelt. Her er det også en «knowledge check» så det gjelder å lese nøye samt klikke på alle klikkbare feltene som det er der.

Ved å ta denne sertifiseringen lærer du mye om hvordan annonsene til facebook er og hvordan du kan treffe din målgruppe. Ved å rette deg inn til akkurat det du er ute etter å ha som kunder kan det øke salget ditt samt sette deg på kartet og skape WOD (word of mouth). Facebook er den største sosiale plattformen der ute med 2,2 milliarder aktive brukere, det kan komme til nytte for bedriften din å ha kunnskap om hvordan annonsene dine skal være. Facebook har regler på hva som er lov til å annonsere for å ikke, så her gjelder det å ikke bryte retningslinjen dens med for mye tekst på bildet ditt for eksempel.

Google analytics for beginners

Her starter vi med å forstå de lette forskjellige funksjonene som google analytics tilbyr samt hvordan det fungerer og er satt opp. Det er en sertifisering som går over fire temaer og har fra én til fem leksjoner. De gir deg og tilgang til en google analytics demo konto, her følger du en instruksjon for hva du skal lære. Her er det en prøve etter hvert tema, du må ha 80% riktig for å kunne gå videre. Her er det ingen eksamen for å få sertifikat, du må bare bestå alle temaene.

Det vi har lært ved å ta dette kurset er hvordan se hva som driver kundene våre til oss, om det er linker de klikker på eller oppsøker oss ved å skrive inn domenenavnet. De gir deg kunnskapen om å se hvilket kjønn som dominerer på nettsiden, om de fleste er på datamaskinen eller mobilen og hvilken browser de bruker når de besøker nettsiden m.m.  De gir deg og et innblikk på hva som er mest brukt som er det geografiske, altså hvilket land de er fra og hva slags språk de snakker.

Hvorfor du burde ta disse sertifiseringene?

  1. Det er en gyllen mulighet for å sette deg på kartet i jobbsamfunnet, med denne kompetansen vil du vite hva som kan hjelpe en bedrift med å forstå sosiale medier samt digital markedsføring. Hva som er det beste for den bestemte bedriften du har lyst til å jobbe i.
  2. Det er helt gratis, det koster deg ikke en krone fra lommeboken din, du kan ta kurset «getting started with google analytics 360», men det vil koste penger å bruke Google Analytics 360.
  3. Alt du trenger er en Laptop, internett og en google konto for å ta alle sertifiseringene, du kan til og med ha de på din linkedin profil for at folk som ser profilen din vet at du kan digital markedsføring.

Alle sertifiseringene vi har tatt:

  • Google analytics for beginners
  • Advanced Google analytics
  • Google analytics for power users
  • Introduction to data studio
  • Google tag manager fundamentals
  • Blueprint for Norway universities
  • Fundamentals of digital marketing

Kilder:

https://www.facebookblueprint.com/student/path/188531-blueprint-for-norway-universities#_=_

https://learndigital.withgoogle.com/digitalgarage/course/digital-marketing

https://analytics.google.com/analytics/academy/¨

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *