Analyser med Google Analyitics

Dette blogginnlegget skriver jeg med Martin og Rune i forbindelse med vår siste eksamen i digital markedsføring. Vår siste eksamen omhandler en rekke ting, blant annet analysering av data. Da ingen av oss har noen særlig pågang på bloggen eller nettbutikkene våre valgte vi å analysere Google merchandise store. Her tok vi får oss det vi syntes var både spennende, morsomt og nyttig.

Google Analytics er et fantastisk verktøy for bedrifter som vil se på kundenes atferd, hvor de er fra og språket de snakker, hvilket produkt som selger best, finne nye markeder og en rekke andre fordeler. Vi analyserte dataen til Google merchandise store fra perioden 7. Januar 2019- 31. Mai 2019, her var det mye å ta til seg og se på, heldigvis har alle fullført Google analytics kursene så dette var ikke noe ukjent for oss

En analyse vi har utført er å se etter nye markeder som de kan sette inn mer penger i form av markedsføring eksempel å annonsere i det landet og skape kundelojalitet. Hvis du ser på bilde nedenfor så ser du at de aller fleste brukere befinner seg i United States. Landene som kommer under er India og United Kingdom.

Ta blikket ditt videre mot Revenuefeltet (inntektsfeltet) og transactions (transaksjoner), så vil du se at både India og United Kingdom ikke har så mye å stille opp til her. Men på den fjerde linjen vil du se at Canada har en bra Revenue og en del transaksjoner. Dette kan tyde på at det er potensial for å annonsere mer i Canada. De har og en lavere bounce rate som sier at de finner fram til det de leter oftere enn India og U.K, som mer en halvparten av tiden trykker på tilbakeknappen.

Optimalisere websiden din kan skaffe mer salg.

Vi ville se hvor mange som brukte hvilken enhet og så fort at desktop var det som var mest populært, men mobilenheten er den som tjener mest og har flest transaksjoner. I en youtube video laget av Neil Patel sier han at Amazon mister 1% av revenuen sin hvert sekund nettsiden bruker på å laste opp. Etter hva vi hørte ville vi se hvordan nettsiden responderte til en nettside som vi fant kalt Pagespeed Insights som selv er laget av Google.

Pagespeed Insights gir nettsider en score på 0-100 over hvor raskt den laster opp og hvor optimal den er, den måler både på desktop og mobilenheter. De gir deg og en rekke med muligheter for å gjøre nettsiden raskere samt bedre. Den forklarer deg hva du må gjøre hvis du ikke forstår det helt fra de enkle utdragene som den gir deg i starten.

Scoren vi fikk når desktopbrukere besøkte nettsiden var 80. En ganske så grei score, men potensiale for å bedre seg. Mulighetene som ble foreslått var å bruke nyere bildeformater og eliminere ressurser som blokkerer gjengivelse og velge riktig bildestørrelse. For mobilbrukere var det noe annet, nettsiden på mobil fikk en score på 50. Dette betyr at her er det mye som kan hentes inn for å gjøre den bedre og muligheter for å styrke revenuen er stor.

Så for Google merchandise kan det være en stor fortjeneste ved å bruke tid på å gjøre disse analysene kanskje månedlig for å få en innsikt over hvor i verden det selges. Når det kommer til hvilken enhet som burde bli prioritert så ender vi opp på mobilenheten, å analysere denne dataen kan spare mye penger og tid.

KILDER:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=no&url=https%3A%2F%2Fyour.googlemerchandisestore.com%2FIndex&tab&fbclid=IwAR2r73PmPv6-0vQLixBIf1BaZjMxwAZv7yz8OTo5nT1d4694_Lrj8OTOWBY

https://www.youtube.com/watch?v=13jOMJhKISE&fbclid=IwAR2PY1qQO2JbasMxt1tMf69pODhJ3mPupC0ekqMQ6yqS3U_mY1j72uUIbVo

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *