90-9-1 Regelen

Fra en artikkel skrevet av Jakob Nielsen i 2006 kommer han innpå dette med sosiale medier og nettsamfunn. Han skriver at alle store multi kommunikasjonskanaler og nettverksamfunn som blir drevet av andre har en ting til felles. Det er at de fleste brukere ikke gjør noe, mye av tiden. De er det han kaller «lurks» eller kikkere som det heter på norsk, og jeg regner med at alle som leser dette innlegget, er kikkere.

Når vi er inne på de store kommunikasjonskanalene så ser vi masse innhold og det er alltid noen som kommenterer eller lager noe nytt. Disse kaller vi for delere og skapere. Der 9% er delere som fra tid til en annen bidrar med å dele, like eller kommentere, mens 1% av nettverksamfunnet bruker mye av tiden sin på å lage dette samfunnet. Det kan oftest se ut som de ikke har noe annet å gjøre enn svare på andres spørsmål eller lage nytt innhold til andre som de kan dra nytte av.

Men, er det sånn at alle nettsamfunn har den samme fordelingen av kikkere, delere og skapere? Nielsen har et eksempel der han tok et raskt blikk på Amazon.com. Der nettsiden hadde solgt over tusenvis av kopier men den hadde bare 12 anmeldelser, noe som sier at det har vært mindre enn 1% som har bidratt med anmeldelser.

Ulemper ved å ha ulikhet i deltakelse

Ulikhet i deltakelse er ikke nødvendigvis urettferdig fordi noen av brukerne er mer likesinnede enn andre. Hvis kikkerne har lyst til å bidra, så skal de få lov til det. Det som er ulempen her er at det er som regel de samme 1% som du hører fra, mens det er 90% du aldri ser eller hører fra. Dette kan skape trøbbel av flere grunner:

Kundeservice – Hvis bedriften din ser på hva kundene dine har gitt deg som feedback på produktene dine eller tjenestene. Vil du ikke få et stort nok innblikk av prøvene.

Anmeldelser – Hvis du som forbruker prøver å finne det passende hotellet for deg og dine venner, eller kjøpe en laptop så vil du se på hva andre synes om det. De anmeldelsene som er på nettet er bare et lite spekter av hvor mange som egentlig har opplevd stedet eller brukt laptopen.

Hvordan å overkomme ulikheten i deltakelsen

Et veldig kjapt svar her: Det går ikke. Men, dine valg her er at du kan gjøre litt om på kurven på vinkelen din. Du er ikke bundet til å ha 90-9-1, hvis du klarer å kurve den litt så kan du få 75-20-5 Altså 75% kikkere, 20% delere og 5% skapere. Selv om det kommer veldig an på nettsamfunnet ditt så er det noe du kan gjøre for at det skal bli enklere, eller mer motiverende å være deler/skaper:

Gjør det lettere å delta- Prøv å gjøre ting lettere for kikkerne å delta, altså  for eksempel netflix lar brukere anmelde filmer og serier ved å klikke på antall stjerner, istedenfor å skrive lange anmeldelser som tar for mye på av delerne.

Belønn, men ikke overdriv – Ved å belønne de som bidrar til nettsamfunnet vil det motivere brukere og kanskje andre brukere til å bidra litt eller mer. Det trenger ikke være mer enn smålige ting som en liten rabattkode, få liten ting på kjøpet eller gratis frakt. Ikke overdriv med godene ellers kan de bli for aktive og delta så mye at de dominerer systemet mer enn det de gjør fra før av.

Gjør det likt for samfunnet – Hvis du legger sammen alle bidragene du får i samme bunke, så ikke de som er den ene prosenten (skapere) drukner (delerne) da de kanskje kommer med nokså nyttig informasjon. La dem bli sett, og la gode bidrag bli visst så det igjen kan være litt motiverende.

Så med at 90-9-1 regelen fortsatt er blant oss kan vi si sikkert, men det blir spennende å se fremover om det går over til noe som 75-20-5. Jeg vil anbefale og lese resten av artikkelen Jakob Nielsen har skrevet og mer.

Kilder:

https://www.nngroup.com/articles/author/jakob-nielsen/

https://www.nngroup.com/articles/participation-inequality/

2 tanker om “90-9-1 Regelen

  1. Tilbaketråkk: 90-9-1 Regelen | DIG2100 (2102)

  2. Et kort og veldig godt innlegg! Spennende å se at du skriver om et litt annerledes tema. Vinklingen din er fin ettersom du både får frem hva 90-9-1 regelen er, men også hva dette betyr for bedrifter og markedsførere! Du har en fin struktur, og jeg fikk raskt overblikk over hva blogginnlegget handler om. Bra jobbet! Stå på videre 😀
    Sandra (studentassistent)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *