Viral vekst, hvordan fungerer det?

 

Når jeg tenker på viral vekst så er det første som kommer opp i tankene en scene fra «the social network». En film som er basert på oppfinnelsen av facebook som er laget og drevet av Mark Zuckerberg. I denne scenen har skuespilleren som skal forestille Mark Zuckerberg laget en nettside (facemash) for ungdommene som går på Harvard. Nettsiden handlet om å velge mellom hvem av jentene på Harvard som så mest attraktiv ut ved å klikke enten på høyre eller venstre side. Når dette ble satt opp og lansert sendte Mark det videre til noen venner som fikk sansen for nettsiden og startet å sende det videre til deres kompiser, sånn holdte det på i en periode og til slutt hadde Mark skaffet 22 000 hits på to timer. Det er dette viral vekst handler om, når en bruker deler sin nettside til venner, så vil venners venner fortsatte å dele nettsiden hvis den er interessant.

Arne Krokan har et blogginnlegg der han trekker inn dette med viral vekst, i innlegget snakker han om et frokostseminar om digitalt salg som han holdt. Det ble broadcastet på facebook der flere bak Pc-skjermen kunne få med seg og se hva dette handlet om. I innlegget står det videre at det ikke tok mer enn 1 time før den hadde blitt delt ut og sett av 1500 personer. Nettverkseffekten kommer inn i spill med at flere engasjerte mennesker deler videoen til folk som interesserer seg for det samme, som gjør at livestreamingen får flere delinger og seere.

Streaming har tatt over musikken.

Hvor lenge siden er det ikke du har kjøpt et album i form av en CD eller lp-plate, vi trenger ikke lengre fysisk gå til nærmeste butikk som selger disse produktene. For de som driver med disse CD diskene og lp-platene, så vil de alltid ha en utgift ved å produsere mer. Utgiften trenger ikke være stor, men den vil alltid være en utgift som kan bli et problem ved veldig store produksjonsmengder og stor pågang.

Dager som dette kan du bare laste ned de albumene eller sangene du vil ha i dag via Itunes, eller betale en viss sum i måneden som spotify der alle sangene og albumene ligger fra før av. For at dette skal funke behøver det ikke prosessen med maskiner som skal trykke og lage CD-ene, alt blir drevet av disse algoritmene.

Disse tjenestene blir bare bedre ved at flere bruker de, du kan tenke deg at du er helt ny til applikasjonen spotify, du oppretter en bruker og logger inn. Om 1 time skal du holde en fest med en vennegjeng og trenger en spilleliste som passer bra til festen. du har ikke tid til å lage din egen spilleliste siden det er så mange forskjellige artister og sanger som du må søke opp. Ved hjelp av tidligere brukere som har den samme applikasjonen så ligger det allerede drøssevis av spillelister til forskjellige smaker som du bare kan plukke fra. Det er dette som gjør spotify så bra, at jo flere brukere applikasjonen har, jo større utbytte vil du få ut av det.

Kilder:

Krokan, Arne. Det friksjonsfrie samfunn, om utviklingen av nye digitale tjenester. 2015. Ebok.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *